Delfinsafari - Egypten

När jag tänker på delfinsafari så tänker jag att man ska åka ut med båt och se delfiner i det fria, när jag hör "bada med delfiner" så tänker jag att man ska åka ut med båten och bada/simma med delfiner i det fria. Så självklart när dessa två saker lockade kunde jag inte säga nej. Det blev inte riktigt så som jag tänkt men jag såg ändå delfiner i det fria och jag måste säga att det var en otroligt mäktig känsla som jag kommer att bära med mig länge. Ett minus till TUI dock som fick det att låta som att vi skulle bada med delfinerna, så var det inte riktigt. Vi åkte ut med en båt och såg några delfiner på håll, sen åkte vi med båten ganska långt och där fick vi dyka i ett korallrev, sen åkte vi vidare till ett annat ställe där vi också fick snorkla. Det var fler än jag som väntade på att båten skulle åka dit det fanns delfiner och att vi skulle få se dessa mer. Men det var bara i början av turen vid hamnen som vi såg dem sen blev det inte något mer med det.

Jag blev lite ledsen när jag såg hur andra båtar åkte i full fart dit delfinerna var, jagade dem och sedan mer eller mindre hetsade turisterna att hoppa i mitt bland dem. Jag kan tänka mig hur stressigt detta var för delfinerna och jag är glad att vi inte var med om samma turistupplevelse.

Tydligen så tålde jag inte riktigt båtturen och jag spydde innan vi ens lämnat hamnen. Jag mådde superdåligt hela båtresan och vi var på havet från sju/åtta på morgonen tills klockan var fem på eftermiddagen. Enda gången jag inte mådde dåligt var när jag snorklade vid första korallrevet som vi stannade vid men så fort jag kom på båten igen så var det kört. Jag fick tabletter av dem som jobbade på båten men det hjälpte mig inte alls tyvärr, så jag låg för det mesta och blundade för det var det som hjälpte mig bäst. Jag är ganska glad för att Timja sov mestadels av turen, hade blivit ganska tufft att försöka hålla koll på henne samtidigt som jag mådde såpass dåligt som jag gjorde.

Jag älskade att snorkla! Jag visste inte om att vi skulle göra det när vi bokade in oss på själva utflykten men jag är såå glad att vi fick göra det även om det inte fanns några delfiner i närheten. Jag såg så många häftiga fiskar och något jag aldrig glömmer är de två clownfiskar som jag såg vid en röd anemon! Jag trodde att jag bara var i vattnet tio minuter och tyckte det var synd att det var så kort tid men Andreas sa sen när jag kom tillbaks att vi varit i vattnet nära en timme. Tyvärr klarade inte Liam av att snorkla och Alexander kom i vattnet men fick panik efter en stund eftersom han trodde att han skulle sjunka när de andra barnen också skulle hålla i flytkudden så det var bara jag i familjen som fick uppleva detta.

Det var flera på båten som var besvikna på TUI av flera olika anledningar. De hade blivit lovade en halvdag och var inte alls beredda på att vi skulle vara ute så länge som vi var så de hade andra saker uppbokade. Jag var lite irriterad över att de kallade det för delfinsafari när det egentligen kändes som en korallrevsupplevelse - Kanske borde döpa om? Hade jag inte mått så dåligt som jag gjorde så hade jag ändå tyckt att detta var en trevlig utflykt, förhoppningsvis så får jag chansen att snorkla vid ett korallrev flera gånger i mitt liv och då hoppas jag att pojkarna och kanske Timja också kan vara med. Det är ju så himlans häftigt!

Tui-guiden hade lovat att vi skulle vara tillbaka på hotellet senast fem men när klockan var fem så var vi fortfarande ute på havet eftersom det blåste såpass mycket så vi inte tog oss i land med den båten vi hade. Så de fick hämta oss i en mindre gummibåt och jag som redan mådde illa mådde inte bättre av det. Haha, jag hade kunnat kyssa marken när jag fick gå av båten och kände stranden under mina fötter igen. Halv sju var vi på hotellet igen och då åt vi middag, sen gick vi tillbaka till hotellrummet och jag däckade. Jag var verkligen helt slut.