Mitt lilla system - Hur gör jag?

Jag lovade ju att jag ska berätta om den där listan som jag kört efter för att gå ner i vikt. Jag har enkelt gjort så att jag tagit de saker som jag brukar äta och skrivit ner dem på en lista. Sen har jag gett dem olika poäng, exempel:

Fisk - 0 poäng
Sötpotatispommes - 15 poäng
Kokta ägg - 1 poäng per ägg
Choklad - 5 poäng per ruta
Räkor - 0 poäng
Ost - 2 poäng per skiva
Hallon med vispad grädde - 5 poäng per liten skål
Nötter - 5 poäng per näve
Frukt - 10 poäng per frukt
Gröna grönsaker - 0 poäng
Övriga grönsaker - 2 poäng per grönsak
Chiapudding med färska bär - 5 poäng per portion

Såhär ser det alltså ut, nu tog jag ju inte med allt på min lista men nu ser ni ju lite hur jag gör. Man tar helt enkelt det man brukar äta och det man tycker om, sen fixar man sitt egna poängsystem och kör sin egna gräns. Jag vill hamna under 20 poäng varje dag och ändå kan jag äta mig mätt eftersom det finns ganska mycket som är noll poäng och alltså fritt fram att äta så mycket som man känner att man orkar. Jag dricker väldigt mycket vatten och äter ganska långsamt, då kommer ju mättnadskänslan fortare och man vräker inte i sig för mycket.

Under fredagsmyset som vi har varje fredag här hemma så äter jag vad jag vill. Det kan bli naturgodis, popcorn, glass osv men det är bara då. Eller ja, jag hatar inte mig själv om jag äter något någon gång under veckan också. Jag äter så lite socker som möjligt och inget bröd, ris, pasta eller potatis. Detta funkar riktigt bra för mig och jag har ju som sagt gått ner en hel del. Jag tror att alla måste hitta sin egna grej och det som funkar för alla är vi olika. Det som funkar såhär bra för mig kanske inte gör det för dig men då är det ju bara att testa något annat.

Nu kör ju inte jag på gymmet och den enda träning jag får är när jag promenerar, kör yoga eller jagar barn. Men jag kan tänka mig att jag skulle få ännu bättre resultat om jag faktiskt gjorde mer än jag gör. Men jag funkar inte med gym, inte alls.

Nu ska jag hämta ett paket från Freshmilk och sen ska jag ta en liten promenad.
Ta hand om er!

Recept till denna goding hittar ni här

#1 - Sanna

Hej, hittade till din blogg idag. Så roligt. Ska läsa ikapp. Vad ger du kött och kyckling för poäng?

#2 - saraabrahamsson

Kul att du hittat hit ☺️ Kött, kyckling och fisk är noll poäng!

#3 - Josefin Abrahamsson

Fräsigt 😁 Ett tips som jag använder mig av efter att jag blev opererad. Jag bytte ut tallrikar mot assietter och små små skålar. Äter ofta mat med tesked eller Kina-mats-pinnar. Det hjälper sjukt mycket med mättnadskänslan och det blir automatiskt att man äter mer sakta, iaf med pinnarna då jag inte är nån expert på dom i perioder 😁